Sabtu, 19 Februari 2011

Gender Identity Disorder (GID)


What is gender identity disorder?

A person with a gender identity disorder is a person who strongly identifies with the other sex. The individual may identify with the opposite sex to the point of believing that he/she is, in fact, a member of the other sex who is trapped in the wrong body. This causes that person to experience serious discomfort with his/her own biological sex orientation. The gender identity disorder causes problems for this person in school, work or social settings. This disorder is different from transvestism or transvestic fetishism where cross-dressing occurs for sexual pleasure, but the transvestite does not identify with the other sex.

What characteristics occur with gender identity disorder?

Boys with gender identity disorder tend to prefer to dress in girls’ clothes. They often avoid competitive sports and have little interest in rough and tumble games. They frequently prefer to play games with girls, and they enjoy girls as playmates. They usually enjoy acting as a female figure, such as a mother or a princess, in the games they play. Boys with gender identity problems pretend not to have a penis; they want it removed, and they wish they had a vagina.

Girls with gender identity disorder prefer to wear boys' clothes and want to look like a boy. They prefer boys as playmates and often enjoy competitive contact and rough play. Girls with gender identity disorder wish they could grow a penis, and do not look forward to growing breasts or menstruating. They would like to be a man when they grow up.

Adults with gender identity disorder sometimes live their lives as members of the opposite sex. They tend to be uncomfortable living in the world as a member of their own biologic or genetic sex. They often cross-dress and prefer to be seen in public as a member of the other sex. Some people with the disorder request sex-change surgery.

Does gender identity disorder affect males, females, or both?

Gender identity disorder is more prevalent in males than in females.

At what age does gender identity disorder appear?

This disorder can be evident in early childhood. Most people know whether they have a gender identity problem by the time they reach adolescence.

How is gender identity disorder diagnosed?

A mental health professional makes a diagnosis of gender identity disorder by taking a careful personal history from the client/patient. No laboratory tests are required to make a diagnosis of gender identity disorder. However, it is very important not to overlook a physical illness that might mimic or contribute to a psychological disorder. If there is any question that the individual might have a physical problem, the mental health professional should recommend a complete physical examination by a medical doctor. Laboratory tests might be necessary as a part of the physical workup.

Frequently, people with gender identity disorder complain that they were "born the wrong sex." They describe their sexual organs as "ugly" and may refrain from touching their genitalia. Although the genitalia of people with gender identity disorder is normal, those with the disorder may show signs of trying to hide their secondary sex characteristics. For instance, males may try to shave off or pluck their body hair, or they may take female hormones in an effort to enlarge their breasts. Females may try to hide their breasts by binding them close to their chest walls.

How is gender identity disorder treated?

Psychological therapy can alter the course of gender identity disorder. Early intervention can lead to less transsexual behavior later in life. The initial focus of the treatment is to help the individual function in his/her biologic sex role as well as possible.

Adults who have severe gender identity disorder which has persisted for many years sometimes request reassignment of their sex, or sex-change surgery. Prior to this kind of surgery they usually go through a long period of hormone therapy which attempts to suppress same sex characteristics and accentuate other sex characteristics. For instance, males that have gender identity disorder will be given the female hormone, estrogen. The estrogen causes the male breasts to enlarge, testes to become smaller, and body hair to diminish. Females with gender identity disorder will be given the male hormone, testosterone, to help them develop a lower voice and possibly a full beard. Following the hormone treatment, the adult will be asked to live in a cross-gender role before surgery to alter their genitalia or breasts is performed.

What happens to someone with gender identity disorder?

If the disorder persists into adolescence, it tends to be chronic in nature. There may, however, be periods of remission.

What can people do if they need help?

If you, a friend, or a family member would like more information and you have a therapist or a physician, please discuss your concerns with that person.

Khamis, 16 Disember 2010

artikel akan datang

1) keusahawanan sosial : korg fhm x ?? hehe.. kalo nak tau nntikan ye..
2) patriotisme??
3) kisah les n gay
4) petikan2 isu semasa
5) cetusan idea dlm pembaharuan
--
--
kalo nak tau, bce sem depan ye..
lov U all...
---


Selasa, 14 Disember 2010

cuti lagi !!!!!!

alhamdulilah tamat sudah pengajian aku semester ini dan tahun ini.. so akan berjumoa di semester hadapan dalam kembara yg berbeza mungkin...
hope aku dpt result 4.00.. semua subjek A+.. papepun aku dah bt yg terbaik, kini aku tawakal kepada Allah..
semoga berjumpa lagi.. sempena cuti aku rehat kn dri dr penulisan2 ini.. bhn yg ada bt mse ni akn disiarkan pd semester akan datang..
thx kepada semua pembaca blog aku.. teruslah ikuti penulisan blog ini.. tq.
--
lov U all...

Rabu, 8 Disember 2010

kelebihan ipta aku

hehe
spe kata ipta di utara ni x bagus??
terbaik apa.. hehe
nak tau knp?
sebab universiti ni mmg terurus.. dr dlm dia urus smpi luaran pun dia uruskan..
then 1 g, u len x ajar soft skills cm kami bljr..
soft skill ni byk.. bukan setakat mmpu berckp bila temuduga je..
mcm2..
guna mesin fax pun dianggap penting dlm soft skills.
dlm my3s sendiri mengkaji soft skills dlm 7 kategori:
kemahiran berkomunikasi, pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran kerja berpasukan, pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat, kemahiran keusahawanan, moral dan etika profesional dan kemahiran kepemimpinan.
byk sebenarnya soft skill yg kte kne bljr sndri..
antaranya, tahu guna mesin photostate..
u aku ni, hebat.,. photostate kne bt sndri.. mula2 punch matric card, pastu guna lah mesin tu..
smpi mesin tu pun nek muak dgn aku... then rosak.. hehe.. (kmhrn mrosakkan pun aku bljr gak)
-- hehe
then aku de bljr gak, kemahiran berkomunikasi..
dgn pljr antarabgsa.. dan luar bgsa...
hehe..
pljr antarabgsa tu mcm somalia, indonesia dan len2..
best bbual dgn dorg.. mcm2 ilmu aku mnuntut..
--then pljr yg luar BANGSA ni yg mslh ni..
coz aku kne speaking bhs yg aku pun xtau pe dia..
antaranya, cm ne nak ckp dgn beruk MONYET yg aku nak study..
JGN KACAU AKU!! ish2..
tiap2 ari dorg ni duk kaco aku..
monyet2 ni slalu kaco aku duk hafal note kat blkg bilik aku..
arGHHH!!!!!!!! tension lak..
(tp dpt bljr kmhrn komunikasi LUAR BANGSA) hihi
--
then bila masuk musim kemarau yg dibuat manusia..
kami semua terlatih menjadi bomba kebangsaan..
hebat kn?? kemahiran ni hanya ADA KAT U AKU JE.. hehe..
sebab??
ish2.. tnya g ke?
cm ni.. bila musim xde air.. kami kena mnahan kehendak sistem perkumuhan..
dah tu, bila terdesak sungguh..
terpaksa r kami mencari pili air bomba
(jgn gtau mne2 jbtn bomba yg dekat dgn rumah anda, kalo nak gtau gak, bgtau yg jauh ckit dr rumah korg ek)
hehe
dah jumpa PILI BOMBA tu plak, kteorg kne tarik pili bomba ke tmpt yg slmt,
kalo x, abis 1 blok kteorg cuci,
(korg ingat senang ke nak tarik? dah r kteorg ni pmpn, huhu, berat tau x.. )
dah smpi lak tmpt slmt, bukak pili AIR..
tp jgn bukak besar2..
coz kang ada plak member aku yg terpelanting coz tekanan air pili bomba tu mmg kuat..
semata2 nak langsaikan hutang sistem perkumuhan,
aku terpaksa bertungkus lumus dlm jgka masa 30minit..
mmg ajar kemahiran BERSABAR DGN SISTEM PERKUMUHAN ..
-- sbnrnya byk g kteorg bljr.. tp aku dah xlarat..
bek aku baca buku..
lusa nak xam..
dah r carry mark rendah...
cmne ni???
huhu
--plz..
Ya ALLAH, BANTULAH HAMBA MU INI>>

Selasa, 7 Disember 2010

gemuruh?? tangani dgn berkesan..

cara mudah dan praktikal atasi gemuruh

Bagaimana untuk menghilangkan rasa gemuruh?
Perasaan gemuruh adalah perkara yang lazim terjadi kepada setiap orang apabila perasaan takut muncul. Perkara ini berlaku kerana kesan dari fisiologi badan yang bertindak secara otomatis sebagai tujuan keselamatan mandiri.
-
Kesannya adalah seperti berikut
1. Kenaikan kadar glukosa dalam darah
2. Kenaikan kadar kortikostroid dan katekolamina dalam darah dan air kencing
3. Kenaikan kadar denyutan jantung
4. Kenaikan tekanan darah
5. Kekeringan pada bibir dan mulut
6. Pelebaran pupil
7. Kesukaran bernafas dan nafas turun naik dengan cepat.
8. Serangan sejuk dan panas
9. Rasa kaku dan kebas pada anggota badan
10. Peluh sejuk keluar daripada rongga kulit
-
Teknik untuk mengatasinya ialah dengan cara
1. Pernafasan- lakukan pernafasan sehingga 30 kali iaitu pastikan nafas yang disedut hingga ke pusat dan tahan selama 7 saat dan hembuskan kembali. Bagi memastikan nafas disedut dalam2, maka cuba gunakan tangan kanan pegang dibahagian dada dan tangan kiri di bahagian pusat. jika kedua2 tangan terasa bergerak ,maka anda telah berjaya melakukannya
-
2. Persediaan dan latihan amat diperlukan. Jika anda takut untuk berucap atau temuduga persediaan apa sahaja isi atau bahan berkenaan perlu dibuat. Selepas itu anda boleh berlatih seorang di hadapan cermin.
-
3. Pastikan anda tersenyum apabila berhadapan dengan penemuduga ataupun khalayak
-
4. Jangan terlalu memikirkan mereka hanya memberikan tumpuan pada anda dan mengwujudkan sangkaan 2 negatif pada diri anda. Sebenarnya mereka lebih berminat supaya anda dapat sampaikan secara yang baik ikut kemampuan anda
-
5. Tanyakan apakah perkara yang paling buruk akan terjadi jika anda melakukan persembahan dan anda akan brsedia terima apa sahaja . Apa yang penting anda akan baiki dari masa ke semasa
-
6.Rasa gemuruh makin dilawan makin menjadi kesannya. Jadi anda perlu terima dalam keadaan tenang kerana ini cara badan anda untuk respon supaya anda dapat buat yang terbaik . Anggapkan rasa gemuruh sebagai 'kawan' dan bukanya lawan anda,. Dengan cara ini anda akan dapat mengawal perasaan tersebut dengan lebih mudah lagi.
-
7. Sematkan kata-kata positf dalam diri anda bahawa anda yakin anda pasti boleh melakukan. Lakukan berulang-ulang dengan penuh emosi dan percaya diri.
-
8.Hubungan mata sangat memainkan peranan penting dalam mempengaruhi tingkat keyakinan anda . Elakkan dari bercakap dengan keadaan yang menunduk dan juga tiada hubungan mata(eye contact)
-
9. Tumpukan pada isi yang hendak anda sampaikan dan bukannya menumpukan perasaan apa yang orang lain akan katakan pada anda. Jika tidak anda hanya akan wujudkan perasaan gelabah
-
10. Gambaran minda yang berulang-ulang perlu dilakukan supaya anda menyampaikan mesej kepada minda bawah sedar anda. Bayangkan anda dapat melakukan perkara yang anda takuti dengan jayanya. Anda dapat laksanakan secara hebat dan orang lain berasa kagum pada anda. Kesannya apabila anda melakukan pada masa sebenar, kesan secara otomatis akan berlaku tanpa anda sedar.Lakukan juga saranan auto pada diri anda berulang kali. Rasakan kehebatan itu dan lakukan anchoring seperti petik jari , gengam tangan dan sebagainya bagi menandakan rasa hebat tersebut
-
11. Teknik doa adalah paling berkesan seperti doa nabi MusaDoa Nabi Musa ASقَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِيNabi Musa berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; “Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; “Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, “Supaya mereka faham perkataanku; ( Surah Taha : 25 -27 )Atau Ya Allah ilhamkan daku kecerdasan dan lindungilah aku dari sifat jahat nafsuku
-
12.Persedian mental ialah anda memang benar-benar seronok untuk melakukan perbuatan tersebut, jadi anda perlu sampaikan dengan rasa excited.
-
13.Katakan pada diri anda bahawa apa sahaja yang anda buat walaupun apa sahaja kesilapan anda sedia untuk menanggungnya atau reda terimanya. Cara ini menjadikan minda anda tidak tertekan dan rasa santai yang menyebabkan anda boleh melakukan dengan lebih baik dan lebih baik lagi.
-
14. Katakan berulang-ulang dengan diri saya suka jumpa dan bercakap dengan anda dan anda juga suka untuk berjumpa dan mendengar apa yang saya cakap.
-----
hope bhn ini membantu anda..
sekian wassalam
luv u all

Ahad, 5 Disember 2010

mentor kepimpinan (Mahatma Gandhi)

Mohandas Karamchand Gandhi (2 Oktober 1869—30 Januari 1948) juga dipanggil Mahatma Gandhi (bahasa Sansekerta: “jiwa agung”) adalah seorang pemimpin spiritual dan politikus dari India.
-
Pada masa kehidupan Gandhi, banyak negara yang merupakan koloni Britania Raya. Penduduk di koloni-koloni tersebut mendambakan kemerdekaan agar dapat memerintah negaranya sendiri.
-
Gandhi adalah salah seorang yang paling penting yang terlibat dalam Gerakan Kemerdekaan India. Dia adalah aktivis yang tidak menggunakan kekerasan, yang mengusung gerakan kemerdekaan melalui aksi demonstrasi damai.
-
Gandhi lahir pada 2 Oktober 1869 di negara bagian Gujarat di India. Beberapa dari anggota keluarganya bekerja pada pihak pemerintah. Saat remaja, Gandhi pindah ke Inggris untuk mempelajari hukum. Setelah dia menjadi pengacara, dia pergi ke Afrika Selatan, sebuah koloni Inggris, di mana dia mengalami diskriminasi ras yang dinamakan apartheid. Dia kemudian memutuskan untuk menjadi seorang aktivis politik agar dapat mengubah hukum-hukum yang diskriminatif tersebut. Gandhi pun membentuk sebuah gerakan non-kekerasan.
-
Ia mengawali karirnya sebagai seorang pengacara di Afrika Selatan, di mana ia menemukan berbagai persoalan rasial untuk pertama kalinya. Suatu ketika, dalam perjalanan di atas kereta api menuju Pretoria, Gandhi diminta meninggalkan kursi penumpang kelas satu yang ditumpanginya meskipun ia telah membayar tiketnya. Kondektur kereta yang berkulit putih itu dengan sinis mengatakan bahwa selain orang kulit putih tidak diperkenankan menempati kursi kelas utama. Tetapi Gandhi menolak dan bersikeras untuk tetap menempati kursi yang telah dibayarnya itu. Karena penolakan ini, sang kondektur menurunkannya di sebuah stasiun kecil.
Konon, itulah salah satu kejadian yang kemudian membuatnya selalu berjuang untuk keadilan. Dia selalu mencontohkan bahwa kita dapat melawan ketidak adilan tanpa melakukan kekerasan. Semasa di Afrika Selatan-lah Gandhi mulai mengembangkan idenya yang disebut Ahimsa atau anti-kekerasan, dan mengajarkan orang-orang India yang hidup di sana bagaimana menerapkan Ahimsa untuk mengatasi berbagai ketidak adilan yang mereka alami. Metode yang disebut juga sebagai perlawanan pasif atau anti-bekerjasama dengan mereka yang melakukan ketidak-adilan. Gandhi yakin bahwa, dengan menolak-bekerjasama, si oknum akhirnya akan menyadari kesalahannya dan kemudian menghentikan sikap tak adilnya.
-
Ketika kembali ke India, dia membantu dalam proses kemerdekaan India dari jajahan Inggris; hal ini memberikan inspirasi bagi rakyat di koloni-koloni lainnya agar berjuang mendapatkan kemerdekaannya dan memecah Kemaharajaan Britania untuk kemudian membentuk Persemakmuran.
-
Rakyat dari agama dan suku yang berbeda yang hidup di India kala itu yakin bahwa India perlu dipecah menjadi beberapa negara agar kelompok yang berbeda dapat mempunyai negara mereka sendiri. Banyak yang ingin agar para pemeluk agama Hindu dan Islam mempunyai negara sendiri. Gandhi adalah seorang Hindu namun dia menyukai pemikiran-pemikiran dari agama-agama lain termasuk Islam dan Kristen. Dia percaya bahwa manusia dari segala agama harus mempunyai hak yang sama dan hidup bersama secara damai di dalam satu negara.
Pada 1947, India menjadi merdeka dan pecah menjadi dua negara, India dan Pakistan. Hal ini tidak disetujui Gandhi.
-
Sementara Pergerakan terus berlangsung, Gandhi tetap melanjutkan pencariannya akan kebenaran dan merancang strategi yang sesuai untuk menghadapi musuh. Ia menyebutnya Satyagraha – Penegakan Kebenaran. Gandhi yakin bahwa dengan melihat penderitaan seseorang yang menegakkan kebenaran akan memberi pengaruh dan akan menyentuh nurani pelaku kesewenangan (musuh). Satyagraha kemudian dijalankan secara luas dan efektif dalam perjuangan kemerdekaan. Perjuangan ini akhirnya mencapai satu titik dimana Inggris tak sanggup bertahan menentang ribuan massa rakyat yang menetangnya, aksi-damai yang menuntut kemerdekaan. Betapapun, Gandhi yakin kepada setiap usaha dan perjuangan yang dilakukan oleh mereka yang dibimbing langsung olehnya dalam menjalankan Satyagraha, dan karena ajaran dan pelatihan Satyagraha inilah perjuangannya membawa hasil.
-
Prinsip Gandhi, satyagraha, sering diterjemahkan sebagai “jalan yang benar” atau “jalan menuju kebenaran”, telah menginspirasi berbagai generasi aktivis-aktivis demokrasi dan anti-rasisme seperti Martin Luther King, Jr. dan Nelson Mandela. Gandhi sering mengatakan kalau nilai-nilai ajarannya sangat sederhana, yang berdasarkan kepercayaan Hindu tradisional: kebenaran (satya), dan non-kekerasan (ahimsa).
-
Pada 30 Januari 1948, Gandhi dibunuh seorang lelaki Hindu yang marah kepada Gandhi karena ia terlalu memihak kepada Muslim.
Nehru, Perdana Menteri India, menyebut Gandhi sebagai tokoh terbesar India setelah Gautama, sang Buddha. Ketika diminta untuk mengomentari tentang Gandhi, Einstein mengatakan: “Pada saatnya akan banyak orang yang tak percaya dan takjub bahwa pernah hidup seorang seperti Gandhi di muka bumi”. Winston Churchill, Perdana Menteri Inggris, menyebutnya ‘Naked Fakir’.
-
carilah maklumat beliau,
pasti anda kagum terhadap kredibiliti beliau dlm kepimpinan.
---
sekian..

petua kejayaan cemerlang (35 petua)

1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
-
2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
1. kita ingat 10 % apayang dibaca
2. kita ingat 20% apa yang didengar
3. kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
4. kita ingat 70% apa yang dicakapkan
5. kita ingat 90% setelah dipraktikkan
-
3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
-
4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
-
5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
1. pastikan cahaya adalah terang
2. kurangkan gangguan bunyi
3. tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
4. tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
5. kerusi dan meja menghadap kiblat
6. jangan lupa untuk senyum
-
6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
-
7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
-
8. Tahu teknik merangsang memori:
1. memasukkan maklumat dalam memori (registration)
2. menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
3. mengingat kembali (recall)
4. menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
-
9. Sentiasa awal dan mendahului:
1. persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
2. pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
3. belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
4. untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
-
10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
-
11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
1. duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
2. memberikan tumpuan sepanuhnya
3. menggunakan jari telunjuk untuk membaca
4. menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
-
12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
-
13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
-
14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
-
15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
-
16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
-
17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
-
18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
-
19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
-
20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
-
21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
-
22. Tahu petua mengulang kaji
1. cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
2. siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
3. duduk tegak dikerusi yang selesa
4. baca doa penerang hati
5. baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
6. fikir dan ingat kembali isi utama
7. catat/lakar
8. semak semula ketepatan maklumat
9. ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
10. buat rumusan
11. jawab soalan
12. tampal maklumat yang rumit di dinding
13. baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
-
23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
-
24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
1. jangan makan kepala ikan
2. jangan makan organ dalaman
3. jangan minum semasa makan
4. jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
5. jangan melihat kemaluan
6. jangan melihat buih
7. jangan membaca nama pada batu nisan
8. banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
9. banyakkan makan kismis, kurma dan madu
10. banyakkan makan kekacang
11. pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
12. jangan makan sehingga terlalu kenyang
13. jangan kencing berdiri
-
25. Tahu kemahiran mengingat:
1. tampal nota-nota penting di dinding
2. tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
3. gunakan kaedah akronim
4. reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
5. pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
-
26. Cekap mengatur jadual belajar:
1. mempunyai jadual belajar
2. patuh kepada jadual
3. buat jadual yang boleh diikuti
-
27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
-
28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
-
29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
-
30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
-
31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
-
32. Pelbagaikan tempat belajar.
-
33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
-
34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
-
35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
1. taat kepada Allah
2. mendirikan sembahyang
3. menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
4. hormati & sayangi guru
5. bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
6. suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
7. membantu rakan yang memerlukan
8. berdoa dan bersyukur kepada Allah
9. sentiasa bertawakal
10. mahir dalam setiap mata pelajaran
-----
marilah kita manfaat kan bsama..
smoga kita berjaya di dunia dan akhirat
wassalam..
luv U all..
-----