Pages

Isnin, 20 September 2010

perokok tegar!!!

kalo nak cite psl merokok ni mmg best..
coz aku ni mmg pernah lah mgalami mcm korg.,.
mne x nye.. rse ilg stress..
rse dunia aku yg punya..
rse cm aku ni bebas dr sbrg gguan dunia..
rse cm dalam dunia sendiri kan??
hehe
rse cm aku ni paling style, cool.. hehe
hihi..
tp 1 ari aku sedar.. sedar akan aku ni student.. aku merokok sejak drjah 5 (11tahun)..
failed upsr (drjh 6).. smpi bila aku nak merokok.. aku merokok pun guna duit sek..
xkan nnti aku nak minta mak ayah aku beli rokok..
walaupun ayah aku mmg perokok tegar.. tp aku rse x sggup jd cm dia..
aku xnak.. aku mula nak benti.. lama beb baru dapat bhenti.. smpi umur aku 19 tahun br berjaya.. huhu., tu pun x spenuhnya.. coz kdg2 ada gak rse gian nak merokok bila jumpa kwn2 lama, dorg hulur rokok.. huhu.. tension gak bler kne kutuk..
cth (wei xkan dah jd bdk bek kot.. setakat rokok sbtg, x g mne r...)
akhirny aku pun merokok balik.. aku x tau.. adakah aku ni xde pendirian..
tp aku nak benti.. aku syg org sekeliling aku..
aku tak nak org yg aku syg tglkan aku sbb sbtg rokok..
akhirnya aku nekad.. aku elak jumpa org yg bt aku merokok..
aku kurgkan lepak dgn mereka yg mrokok..
bukan sebb pe, sbb kalo aku duk dgn dorg, msti r aku x smpi ati nak tolak pelawaan dorg ajk aku merokok..
smpi skrg aku x mrokok.. tp aku still ada rse nak mrokok..
setiap kali aku terfikir nak merokok aku akan pk aku syg org sekeliling aku...
pastu aku fikir asap rokok aku tu bleh bunuh org..
dan kini aku dpt kesannya.. aku disahkan penghidap asma..
korg tau rse sakitnye bila ASMA tu myerang??
sakit.. sgt sakit..
korg rse paru-paru korg tu nak pecah.. cm kena tindih.. yang aku rse cm aku penagih..
cm aku kne amik ubat...
kalo x amik aku sakit..
btol ckp org.. mul;a2 merokok.. lme2 mnagih..
skrg ni kte menagih ubat.. lme2 kalo menagih dadah spe yg tau..
aku xnak jd sakit..
korg tau x, dlu aku seorg yg hyperaktif..
bila benda ni (asma) kena kat aku.. aku rse cm dunia aku gelap..
..
korg tau x, rsenya terkurung kat bilik xleh kuo..
terbaring atas katil.. cm org xberdaya.. aku x sggup lalui saat tu lagi..
skrg ni bila aku rse sesak nafas je.. aku kne mc 2-3 ari..
aku rse down dgn diri sendri..
menyesal dgn pbuatan aku..
apa yg aku nak gtau.. kalo ada korg yg merokok.. atasi lah sblm tlambat..
masih ada cara.. jgn mudah terpengaruh..
jgn tlambat cm aku ni.. korg akan rse penderitaan aku..
papepun aku syukur aku xdpt pyakit kronik yg lain cam sakit jantung ke apa ke..
walaupun asma pun pyakit kronik, tp masih boleh kawal lagi.. dan
arini aku nak hidup aku sentiasa apy tnpa mmikirkan ksakitan aku..
aku nak enjoy idup aku dgn cara yang sihat..
caranya:-
aku melepak dgn mbr aku yg merokok..
tp aku x bw dorg g port merokok..
aku bw dorg g men bowling.. at least x leh merokok...
so dorg pun xleh mrokok dan ajak aku merokok..
aku terangkan kat kwn2 aku pendirian aku knp aku benti merokok..
at least dorg x de r nak hulur rokok kat aku g..
dorg hormat keputusan aku
dan
akhirnya dorg dah x mrokok di depan aku..
aku cuma nak gtau pe yg aku rse..
aku harap kalo de antara korg yg merokok..
hati2 r..
keseronokan tu slalunya xlme.. kesan nye yg lama..
skrg ni aku yg sakit.. dan aku xtau bila boleh baik..
dapat kah aku sembuh sperti dulu..
hyper cm dlu??
namun,
aku harap ia takkan jejaskan generasi aku..
aku taknak anak2 aku dpt sakit kerana aku..
korg pun tau kan.. kalo ibu dan bapa perokok.. anak cenderung mengalami kecacatan.. sbb sperma dan ovum yg tidak berkualiti.. terutama lelaki.. mudah mati pucuk..
korg pun tau kan.. hati2 r..
aku x sggup tgk kwn2 aku yg lain sakit cm aku dan menghadapi masalah,,
kalo nak jge kshtn.. jge dr skrg.. jgn mudah terpengaruh..
katakan xnak kepada ROKOK !!!!

0 comments:

Catat Ulasan