Ahad, 25 April 2010

paper xam ke 4.. sem 4... hehe

Hehe.. erm td br je abis paper xam yg ke 4. Tgl lg 2 paper je g.. hehe.. erm mmg best r soalan td.. pasal pembuangan bayi.. erm menarik gak kalo aku cter pe yg aku jwb tu kat cni.. coz bkn paper ni je yg tnya soalan yg sme.. de g 1 paper sblm ni pun tnya isu yg sama dgn paper ni.. hehe...

Erm isu pembuangan bayi dah semakin menular dah dikalangan kita.. berdasarkan pembacaan aku minggu lepas, purata KES PEMBUANGAN BAYI setiap hari 7bayi.. cbe bayangkan dlm masa 10hari, bayi yg dibuang dah bleh cecah 70 tau.. bygkan berapa ramai bayi yang mati...

Erm gler kan pembuangan bayi.. wei korg xrasa ke kesian kat baby tu.. mati.... daripada mati bek bg kat org yg xde anak n nak anak.. cth cm aku ni... erm yg lahirkan anak lak.. sakit menanggung ketika nak lahirkan cam nak mati lah... pastu 9 bulan kendong ke hulu ke hilir... dalam masa xsmpi bpe jam lahir dorg leh plak cmpak anak dorg kat tong sampah, kat tmpt pembakaran.. mana perikemanusiaan dorg ni?? ingat anak kucing ke?? kucing pun x cmpk anak dorg tau.. dorg ni leh plak cmpk ANAK SENDIRIi plak tu.. darah daging sendiri.. bukan anak tiri..

Dulu aku terima lah juga kes penderaan anak tiri.. ni skrg mmg aku xleh terima kes bunuh anak sendiri.. cuba korg bayangkan mak bapak korg bunuh korg masa korg baby.. de lg ke korg skrg ni??? korg x sedih ke??Ntah2 campak kat mne mayat korg waktu tu..ish2...

Erm aku tulis ni bukan pe, nak sedarkan kat masyarakat kte yg bunuh bayi ni bukan r norma msyrkt kte.. mcm2 cara leh atasi... Cuma dorg je yg sempitkan pemikiran.. ramai nak tlg, tp korg yg tolak pertolongan...

Papelah.. yg penting aku syg korg semua..hope korg pun syg dri sndri n keturunan korg k...

Luv u all

0 comments:

Catat Ulasan