Selasa, 18 Mei 2010

penderaan kanak2 semakin menjadi2..

dalam persekitaran sosial yang semakin meruncing ini termasuk r pembuangan bayi dan kini timbul isu yang redanya hanya sekejap (penderaan kanak-kanak)..
kenapa arini kanak2 dijadikan mgsa kepada kekecewaan dan kekejaman org dewasa?? walaupun x semua.. tetapi...
pembuangan bayi juga dikategorikan sebagai penderaan kanak-kanak.. berdasarkan statistik yg dijalankan, kanak2 perempuan cenderung dikaitkan dgn penderaan kanak2.. penderaan knk2 ini ada bberapa jenis.. spt penderaan emosi, fizikal, seksual dan lain2.. kbykn dilakukn oleh mereka yg lbh tua bbndg mgsa..
penderaan seksual ini boleh memberikan kesan kepada si mgsa spt membantutkan perkembgn seseorg tmsuk r pkmbgn sosial, pkmbgn mental, pkmbgn emosi dan lain-lain..
korg x kecian ke kat mgsa.. cth kes terkini bayi didera oleh pengasuh.. kalo xsilap saya, bayi tu br b'umur 2 mggu.. apa slhnya bayi itu?? kalo nak kata bayi tu SALAH sbb mngis..
PENDERA TU YG BSALAH..
bukan pe.. bayi ni x pndai bckp.. br 2 mggu.. sy nak tnya kwn2.. bayi kalo mkn, dia mkn pe? kalo nak tdo dia ckp cm ne?? ada ke bayi tu 2 mggu nak ckp... "bibik, sy lapar, nak susu?? nak tidur.."
pe pdgn kwn2? xde kan?? bayi ni bkomunikasi dgn bahasa nya yg tsendiri.. dgn suara tgisan tu r kte tau kehendak si anak.. ibu atau pengasuh perlu ada pemahaman ttg hal ini.. br dpt bkomunikasi dgn baik..
kdg2 kte xleh ikutkan perasaan.. bayi tu x slh.. br 2 mggu bnafas..
erm tu je lah.. luv u all..
sayangilah zuriat kita..

0 comments:

Catat Ulasan